Assalalammualikum….
Saya nak tanya macam mana saya nak mengajar murid pemulihan yang boleh membaca
tetapi tidak boleh menulis walaupun perkataan KV+KV. Apakah aktiviti yang harus
saya berikan?
Jawapan:
Puan
perlu buat analisis semula apakah punca sebenar kanak-kanak itu tidak boleh
menulis. Saya juga mempunyai masalah yang serupa di mana dalam kelas tahun
satu, ada sepasang murid kembar yang boleh membaca. Tetapi apabila diminta
mengeja dan menulis perkataan yang di baca, mereka gagal melakukannya.
Dalam
hal ini, saya dapati murid bukan tidak kenal abjad. malah murid mahir membatang
suku kata dan seterusnya membaca. Yang menjadi masalah utama adalah murid tidak
dapat mengaplikasi kemahiran bacaan yang dikuasai dalam tulisan. Murid masih
tidak faham konsep menulis perkataan walaupun aras rendah.
Jadi,
saya terpaksa bermula dari bawah walaupun murid sudah boleh membaca. Semuanya
dilakukan secara berperingkat
No comments:
Post a Comment