Wednesday, 14 November 2012

Pertanyaan 3

Soalan :
Assalalammualikum….

Saya nak tanya macam mana saya nak mengajar murid pemulihan yang boleh membaca tetapi tidak boleh menulis walaupun perkataan KV+KV. Apakah aktiviti yang harus saya berikan?

Jawapan:
Puan perlu buat analisis semula apakah punca sebenar kanak-kanak itu tidak boleh menulis. Saya juga mempunyai masalah yang serupa di mana dalam kelas tahun satu, ada sepasang murid kembar yang boleh membaca. Tetapi apabila diminta mengeja dan menulis perkataan yang di baca, mereka gagal melakukannya.

Dalam hal ini, saya dapati murid bukan tidak kenal abjad. malah murid mahir membatang suku kata dan seterusnya membaca. Yang menjadi masalah utama adalah murid tidak dapat mengaplikasi kemahiran bacaan yang dikuasai dalam tulisan. Murid masih tidak faham konsep menulis perkataan walaupun aras rendah.

Jadi, saya terpaksa bermula dari bawah walaupun murid sudah boleh membaca. Semuanya dilakukan secara berperingkat

No comments:

Post a Comment